Jesteś naszym 1278381 odwiedzającym. Aktualnie jest:
12 gości
1 zalogowanych użytkowników.


Wpływ medytacji na zdrowie - medytacja jako reduktor stresu

Medytacja prowadzi do wyciszenia umysłu i zmysłów. Jest zatrzymaniem się i przyjrzeniem się sobie. Stanowi metodę samopoznania i rozszerzenia świadomości.

Tempo naszego obecnego życia, stres, nadążanie za zmianami przynoszonymi przez technologię, powodują, że prędzej czy później nasz komfort i chęć do życia, wydajność pracy, zaangażowanie i otwartość na współpracę znacznie słabną. Potrzebujemy wyciszenia, skontaktowania się ze swoim wnętrzem, potrzebujemy odnowy umysłu i przywrócenia sił witalnych.

Medytacja praktykowana regularnie powoduje zredukowanie stresu, zwiększa samoświadomość, poprawia zdrowie fizyczne i psychiczne.

Medytacje z zastosowaniem dudnień różnicowych (w tym i przy użyciu technologii Harmonic Synchronization) stanowią skuteczną metodę sprzyjającą uzdrawianiu stanów depresyjnych, lękowych i nerwicowych. Ze względu to, że nie jest przy nich wymagane wykonywanie jakichkolwiek zadań, medytacje te mogą być stosowane przez osoby w głębokiej depresji z zanikiem chęci do działania. Stanowią również zdrową alternatywę do tabletki nasennej, dla osób mających problemy z bezsennością. Relaks przyczynia się do zmniejszenia wydzielania kortyzolu, którego nadmierne stężenie obserwuje się w depresji, oraz do zwiększenia wydzielana dopaminy.

Badania wykazały, że medytacja powoduje obniżenie ciśnienia krwi, zwolnienie rytmu serca, co zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby wieńcowe. Uwolnienie od stresu, zmęczenia, zrelaksowanie ciała i umysłu, zmniejszenie napięcia mięśni, sprawia, że wzrasta zdolność naszego organizmu do regeneracji.

Skutkiem regularnej praktyki medytacji jest również redukcja bólów pleców i głowy, będących plagą naszych czasów.

Podczas medytacji z zastosowaniem dudnień różnicowych zostaje uzyskana równowaga między półkulami. Wzrasta więc zdolność koncentracji uwagi, usprawnione zostają procesy myślowe, co podwyższa efektywność wszelkich prac umysłowych. Osoba praktykująca medytację z łatwością skupia uwagę na określonym działaniu, że jej myślenie jest jaśniejsze i bardziej twórcze. Dzięki tej właściwości medytacje są szczególnie pomocne dla osób z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD).

Praktyka medytacji przyczynia się do:

  • wyzwolenia wrodzonych umiejętności
  • redukcji zaburzeń koncentracji spowodowanych nadpobudliwością
  • ułatwienia współżycia z ludźmi poprzez zdolność panowania nad emocjami i zwiększoną samoświadomość
  • podwyższenia umiejętności wyrażania siebie
  • eliminacji autodestruktywnych działań
  • rozwijania intuicji i eksplorowania odmiennych stanów świadomości
  • poprawy jasności umysłu
  • regulacji ciśnienia
  • uwolnienia od fizycznego stresu
  • powrotu do zdrowia

Chogyam Trungpa Rinpocze

Siedzenie w medytacji, uważność i świadomość

Medytacja oznacza pracę z naszym pośpiechem, z naszym niepokojem, z naszą nieustanną krzątaniną. Medytacja oferuje przestrzeń czy grunt, gdzie niepokój mógłby stać się działaniem, gdzie mógłby znaleźć miejsce na niespokojność, gdzie mógłby się nieco w swej niespokojności rozluźnić. Jeśli nie wpływamy na ów niepokój zaburzająco, wtedy staje się on częścią przestrzeni. Nie kontrolujemy, ani nie atakujemy ochoty kręcenia się za własnym ogonem.

Praktyka medytacyjna nie oznacza próby wywołania hipnotycznych stanów umysłu, czy też stwarzania uczucia spokoju. Próby osiągania spokojnego stanu umysłu odzwierciedlają poczucie niedostatku. Jeśli poszukujemy spokojnego umysłu, to boimy się niepokoju. Panuje stałe uczucie paranoi i ograniczenia. Odczuwamy konieczność zabezpieczenia się przed nagłymi wybuchami emocji czy agresji, które mogłyby nas opanować i odebrać nam kontrolę nad sobą. Proces ubezpieczania się, ogranicza duchowy horyzont w taki sposób, że nie przyjmuje on już tego wszystkiego, co się wydarza.

Zamiast tego medytacja powinna odzwierciedlać pewną cechę umysłu, mianowicie pełnię, w tym sensie, żeby mógł on uchwycić wszystko, co przy naszym stanie umysłu się w nim pojawia. Jeśli zaopatrzymy niepokój w dostateczną ilość przestrzeni tak, by mógł sobie wewnątrz tej przestrzeni działać, wówczas energia przestanie być niespokojna, ponieważ z zasady zdolna jest sama siebie obdarzyć zaufaniem. Medytacja oddaje niespokojnej krowie olbrzymią, pyszną łąkę. Krowie wolno jeszcze przez jakiś czas zachowywać się na tej łące niespokojnie, ale na pewnym etapie niepokój staje się czymś mała znaczącym, ponieważ przestrzeni jest tak dużo. Krowa żre, odpręża się i zasypia.

"Mit wolności i droga medytacji",
przekład Irek Fetings, Szczecin 1988

Chogyam Trungpa Rinpocze

"Macha Ati"

Praktyka: Odnośnie postawy ciała, od początku przestrzega się konsekwentnie dwie ważne reguły:

  • Największa możliwa wygoda
  • Siedzenie prosto z prostymi plecami bez opierania się

Najlepiej jest siedzieć ze skrzyżowanymi nogami. Gdy się siedzi krzywo i zapadniętym, w swojej wewnętrznej postawie jest się również zapadniętym i wykrzywionym, poza tym utrudnione jest oddychanie. Powinno się siedzieć na trwałym podłożu, a nie na materacach, w które się zapada. Wielkim ułatwieniem jest podłożyć sobie pod siedzenie grubszą poduszkę. Łatwiej jest wtedy siedzieć dłuższy, czas ze skrzyżowanymi nogami. W każdym wypadku należy unikać opierania się o cokolwiek plecami. Oczy można mieć otwarte lub zamknięte. Otwarte oznacza półotwarte, wzrok skierowany 1-2 metry przed siebie w ziemię, nie wpatrując się w nic. Z otwartymi oczami nie staniemy się tak łatwo śpiący czy otępiali, czego zawsze należy unikać. Innym znów łatwiej trzymać oczy zamknięte.

Istnieją medytacje oddechowe, medytacje z mantrą i medytacje wizualizacyjne. Podstawową jest medytacja z oddechem: pozwól umysłowi śledzić rytm wdechu i wydechu, aż się uspokoi. Identyfikuj się całkowicie z oddechem. Zwróć uwagę, by nie wpływać na naturalny, spontaniczny proces oddychania, lecz pozwól, niech „się oddycha". Koncentruj się na czubku nosa i śledź chłodny strumień powietrza jak opuszcza ciało i wpływa w wolną przestrzeń, a potem znów wpływa do dała. Następnie stopniowo skieruj swoją uwagę z oddechu do odczucia nieskończoności przestrzeni i rozszerzania się. Przechodzi się przy tym od fazy foremnej do bezforemnej fazy medytacji. Czasami podczas medytacji zdarza się mała luka w normalnej świadomości, nagła, całkowita otwartość. Pojawia się to tylko wówczas, gdy się zaprzestało myśleć takimi pojęciami jak medytacja, medytujący, czy o obiektach medytacji. Jest to tylko moment wielkiej prostoty. Nie popełnij błędu, by chcieć powtarzać, czy wymuszać takie doświadczenia. Strumień myśli sam z siebie stanie się słabszy i słabszy, gdy z pełną, lecz niewymuszoną uwagą skierujemy się na oddech. Myśli i emocje nie powinny być tłumione, lecz obserwuj jak się pojawiają i znikają, nie przywiązuj się do nich.

Merkaba, święta geometria
Nowe wydarzenia

  • ŚCIEŻKA OTWARTEGO SERCA
    W tym roku zapraszamy Ciebie na specjalny XXIV warsztat Akademii Życia, w trakcie którego razem z nami wstąpisz na Ścieżkę Otwartego Serca.

  • UZDRAWIAJĄCA SIŁA DŹWIĘKU
    Shirlie Roden: piosenkarka i terapeutka z Wielkiej Brytanii, która uczy jak wykorzystywać moc ludzkiego głosu do uzdrawiania.

  • Wyprawa do mistycznego Egiptu
    Na tegoroczną wyprawę zapraszamy osoby zainteresowane mistycznym Egiptem i starożytnymi świątyniami. Nasz wyjątkowy program został specjalnie przygotowany dla osób, które pragną doświadczyć wysokich energii w niezwykłych miejscach mocy oraz są zainteresowane uzdrawiającymi metodami sięgającymi staro



  • Eksploracje świadomości - Merkaba, medytacje, hemi-sync, warsztaty rozwoju osobistego